Slavnost Zjevní Páně nebo Třech králů?

Text je převzat z www.liturgie.cz

Slavnost Zjevení Páně připomíná a zpřítomňuje zjevení slávy Krista krále celému světu. Římské oficium včetně mše svaté se zaměřuje především na příchod tří mudrců jako zástupců pohanských národů, pouze v antifonách k evangelním kantikům se uchoval starší obsah této slavnosti, zahrnující také Ježíšův křest v Jordáně (kdy se otevřelo nebe, ozval se hlas Otce a Duch svatý sestoupil v podobě holubice) a proměnění vody ve víno v Káně Galilejské (kdy Ježíš zjevil svou slávu a jeho učedníci v něj uvěřili – Jan 2,11). Trojí událost bývá někdy vykládána jako trojí zjevení Kristovy slávy: pohanům (mudrci), židům (křest) a učedníkům (Kána). Antifona k Zachariášovu kantiku ukazuje, že připomínat Kristovu slávu zjevenou za jeho života světu, znamená zároveň předjímat slávu, která nás jednou čeká na nebeské hostině.

  • Hle, přichází Vládce a Pán, má v rukou královskou moc a vládu (vstupní antifona).
  • Neboť v něm se celému světu zjevila spása: v něm se tvé věčné Slovo stalo smrtelným člověkem, aby všechny národy vyvedlo z temnoty smrti do světla tvé nesmrtelnosti (mešní preface).
  • Bože, tys přivedl mudrce, kteří šli za světlem hvězdy, k poznání tvého jednorozeného Syna; doveď i nás, kteří tě poznáváme světlem víry, k blaženému patření na tvou slávu (orace).
  • Přišli jsme od východu poklonit se králi (evangelium).
  • Když mudrci viděli hvězdu, řekli si mezi sebou: To je znamení velikého Krále; pojďme, vyhledejme ho a obětujme mu dary: zlato, kadidlo a myrhu (ant. k Magfinificat 1. nešpor).

 

  • Dnešního dne se zasnoubila církev s nebeským ženichem, protože Kristus smyl v Jordáně její viny; mudrci spěchají s dary na královskou svatbu a hosté se radují z vody proměněné ve víno. Aleluja (ant. k Benedictus).
  • Slavíme den proslavený třemi divy: dnes přivedla hvězda mudrce k jesličkám, dnes byla na svatbě proměněna voda ve víno, dnes chtěl být Kristus v řece Jordánu pokřtěn od Jana, aby nás vykoupil. Aleluja (ant. k Magnificat 2. nešpor).

Ohlášení pohyblivých svátků

Od 4. století existuje tradice ohlášování data Velikonoc a dalších pohyblivých svátků na slavnost Zjevení Páně. Historii tohoto zvyku naleznete v článku na našem webu. V současném misále je zařazen tento text:

Milovaní bratři a sestry, oznamujeme vám, že tak jako nám Boží milosrdenství dopřálo radovat se ze slavnosti Narození Páně, budeme se radovat také ze Vzkříšení našeho Spasitele.

Na den  …  připadne letos Popeleční středa a začátek posvátné doby postní.
Dne … budeme s radostí slavit Zmrtvýchvstání našeho Pána Ježíše Krista,
dne … bude slavnost jeho Nanebevstoupení,
dne … slavnost Seslání Ducha Svatého,
dne … slavnost Těla a krve Páně a
dne … první neděle adventní, očekávání příchodu našeho Pána Ježíše Krista.

Jemu buď čest a sláva na věky věků. Amen.